CZĘŚCI DO ŻUKA - DZIECKA POLSKIEJ MYŚLI TECHNICZNEJ
CZĘŚCI DO ŻUKA - DZIECKA POLSKIEJ MYŚLI TECHNICZNEJ
Pierwsze przymiarki do nowego pojazdu podjętu 1956 roku. Lata 50. to okres intensywnych poszukiwań rozwiązania problemu niedoboru samochodów dostawczych. To własnie w tym czasie powstały takie marki jak Jelcz. W Lublinie, w Fabryce Samochodów Ciężarowych pojawił się projekt Żuka. Już w 1958 roku zaprezentowano go na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Rozpoczęcie produkcji Żuka spodowało zakończenie montażu Lublina 51- konstrukcji przestarzałej, opartej na rozwiązaniach radzieckich. Jednocześnie zakład rozpoczął produkcję części do tego samochodu. Pojazd powstał w zaledwie 2 lata. Miało to odbicie w jego osiągach i jakości rozwiązań technicznych.
Głównym zarzutem jaki stawia się Żukowi jest mała pojemność oraz utrudniony załadunek. Zawieszenie też pozostawiało wiele do życzenia. Podzespoły zastosowane w początkowym etapie produkcji okazały się za słabe. Powodowało to częste uszkodzenia. W kolejnych seriach wprowadzano modyfikacje, które polepszały osiągi. Niestety do końca produkcji nie udało się usunąć wszystkich wad konstrukcyjnych. Osiągi też nie należą do imponujących. Prędkość maksymalna wynosi około 90 km/h przy jednoczesnym zużyciu paliwa 14l na 100 km. Dopiero ostatnia wersja A07 z 1991 roku obniżyła spalanie do 7 litrów.
Pomimo wielu wad samochód ten znalazł zastosowanie w służbach państwowych. Powstały wersje do przewozu osób, a także wóz strażacki. Bardzo często można było spotkać Żuka z oznaczeniami Poczty Polskiej. W latach 70’ pojawiła się wersja dedykowana rolnikom, posiadająca oznaczenie R. Była ona nieco dłuższa, zwiększając tym samym możliwości transportowe pojazdu. Żuki i ich części zamienne stały sie hitem eksportowym polskiej motoryzacji. Były sprzedawane do większości państw bloku wschodniego w tym do Związku Radzieckiego. Karierę zrobiły również poza Europą. Kupowały je państwa z rejonu Bliskiego Wschodu np. Egipt oraz południowoamerykańskie takie jak Kolumbia, Brazylia i Kuba.
Żuki nadal poruszają się po polskich drogach. Są używane głównie na wsiach i małych miastach, gdzie od lat towarzyszą małym przedsiębiorcom i rolnikom. Z racji awaryjności pewnych elemntów konieczne jest dbanie na bieżąco o stan techniczny tej marki. Spółka Behamot prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną części zamiennych do samochodów Żuk. Zapraszamy do naszego sklepu firmowego w Krakowie.