CZĘŚCI DO ŻUKA - DZIECKA POLSKIEJ MYŚLI TECHNICZNEJ

CZĘŚCI DO ŻUKA - DZIECKA POLSKIEJ MYŚLI TECHNICZNEJ

Pomimo gospodarki centralnie sterowanej i komunizmu, polskim władzom nie udało się wyeliminować sektora prywatnego. Lata powojenne charakteryzują się chronicznym brakiem samochodu spełniającego potrzeby prywatnych przedsiębiorców. W Polsce nie udało przeprowadzić się pełnej nacjonalizacji ziemi uprawnej, a rolnicy stali się silną i częściowo niezależną grupą społeczną. Potrzebny był pojazd, który umożliwiłby przewóz ich produktów. Tak oto zaczęła się historia Żuka.

Pierwsze przymiarki do nowego pojazdu podjętu 1956 roku. Lata 50. to okres intensywnych poszukiwań rozwiązania problemu niedoboru samochodów dostawczych. To własnie w tym czasie powstały takie marki jak Jelcz. W Lublinie, w Fabryce Samochodów Ciężarowych pojawił się projekt Żuka. Już w 1958 roku zaprezentowano go na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Rozpoczęcie produkcji Żuka spodowało zakończenie montażu Lublina 51- konstrukcji przestarzałej, opartej na rozwiązaniach radzieckich. Jednocześnie zakład rozpoczął produkcję części do tego samochodu. Pojazd powstał w zaledwie 2 lata. Miało to odbicie w jego osiągach i jakości rozwiązań technicznych.

Głównym zarzutem jaki stawia się Żukowi jest mała pojemność oraz utrudniony załadunek. Zawieszenie też pozostawiało wiele do życzenia. Podzespoły zastosowane w początkowym etapie produkcji okazały się za słabe. Powodowało to częste uszkodzenia. W kolejnych seriach wprowadzano modyfikacje, które polepszały osiągi. Niestety do końca produkcji nie udało się usunąć wszystkich wad konstrukcyjnych. Osiągi też nie należą do imponujących. Prędkość maksymalna wynosi około 90 km/h przy jednoczesnym zużyciu paliwa 14l na 100 km. Dopiero ostatnia wersja A07 z 1991 roku obniżyła spalanie do 7 litrów.

Pomimo wielu wad samochód ten znalazł zastosowanie w służbach państwowych. Powstały wersje do przewozu osób, a także wóz strażacki. Bardzo często można było spotkać Żuka z oznaczeniami Poczty Polskiej. W latach 70’ pojawiła się wersja dedykowana rolnikom, posiadająca oznaczenie R. Była ona nieco dłuższa, zwiększając tym samym możliwości transportowe pojazdu. Żuki i ich części zamienne stały sie hitem eksportowym polskiej motoryzacji. Były sprzedawane do większości państw bloku wschodniego w tym do Związku Radzieckiego. Karierę zrobiły również poza Europą. Kupowały je państwa z rejonu Bliskiego Wschodu np. Egipt oraz południowoamerykańskie takie jak Kolumbia, Brazylia i Kuba.

Żuki nadal poruszają się po polskich drogach. Są używane głównie na wsiach i małych miastach, gdzie od lat towarzyszą małym przedsiębiorcom i rolnikom. Z racji awaryjności pewnych elemntów konieczne jest dbanie na bieżąco o stan techniczny tej marki. Spółka Behamot prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną części zamiennych do samochodów Żuk. Zapraszamy do naszego sklepu firmowego w Krakowie.


PARTNERZY

Nasza firma stale się rozwija dlatego zapraszamy do współpracy nowych-pewnych partnerów biznesowych.

O JAKOŚĆ TOWARÓW ORAZ USŁUG DBAMY DOBIERAJĄC ODPOWIEDNICH PARTNERÓW:

&

ZNAJDŹ NAS